Velmi dobrou přípravu mají děti již v mateřské škole. Kromě toho, že se tam setkávají se svými vrstevníky a jsou na určitou část dne odloučeny od rodiny, se tam věnují činnostem, které dobře dítě dobře připravuje na školu.
Pro úspěšné zvládnutí psaní je vhodné u dítěte podporovat jemnou motoriku. K tomu přispívají činnosti typu hra s kostkama či stavebnicí, navlékání korálků, provlékání šňůrek, oblékání panenek, zapínání knoflíků, modelování, malování, stříhání, hra s puzzle, hry s kartami a další hry s prsty.
Dítě v předškolním věku by mělo zvládnout úkoly, které se objevují také v různých dětských časopisech (např. hledání rozdílů mezi obrázky, nesmyslné obrázky čí situace, skládání obrázků v celek, dějová návaznost apod.).
Pozornost bychom měli věnovat také vývoji řeči. Tomu nejvíce napomáhá přímá častá komunikace s dětmi, která je nenahraditelná. Ostatně děti od svých rodičů nejvíce potřebují, aby jim věnovali dostatek svého času. V případě, že máme pocit, že dítě je v řeči opožděno, je vhodné včas konzultovat vše s logopedy.
Kromě znalostí a dovedností by mělo být dítě před nástupem do školy již zcela samostatné - především v oblasti stravování, oblékání, hygieny atd., aby bylo schopné fungovat ve školním prostředí již naprosto samostatně.
Před nástupem do školy dítě zpravidla rozezná základní geometrické tvary, barvy a umí počítat aspoň do pěti. Dítě je navyklé na určitý režim, který získává už v mateřské škole.